Apie sojas

Sojos - vienos iš seniausių ankštinių šeimos augalų, maistui pradėtos vartoti labai seniai - kinai gamino iš jų valgius jau prieš 4 tūkst. metų. Europoje sojos pradėjo plisti nuo XIX a. antrosios pusės. Nėra pasaulyje kitų tokių augalų, kurie per tris keturis mėnesius sukauptų tiek baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralų ir vitaminų, kiek sukaupia sojos. Pagrindinės sojų augintojos - Kinija, Japonija, JAV. Nors sojos kilo iš šiltųjų kraštų, nauji selekcijos metodai sudarė galimybes sukurti veisles, kurios augtų ir kitose šalyse. Lietuvoje sojos pradėtos auginti 1934 m. Dar prieš karą buvo išvestos keturios lietuviškos produktyvios sojų veislės.

Lietuvoje sojos yra auginamos kaip daržo kultūra - ji neperdirbama ir nenaudojama sojų produktams gaminti. Šis ankštinis augalas auginamas pašarams. Kadangi sojos - universalus augalas, jos auginimas nėra sudėtingas. Tiesa, jei esant šiltam klimatui sojos subręsta rugpjūčio mėnesį, Lietuvoje derlius dažniausiai nuimamas tik rugsėjį. Sojos - ilgos vegetacijos augalas, todėl jei parenkama netinkama veislė, ji nesubręsta.

Didžiausias baltymų šaltinis

Sojos yra vienintelis augalinės kilmės produktas, turintis tiek daug maistinių medžiagų. Pagal baltymų ir riebalų kiekį su sojomis negali varžytis nė vienas kitas maisto produktas. Vidutiniškai 100 g sojų yra 17 - 26 g riebalų, 38 g baltymų, 26 g angliavandenių, iki 2 proc. lecitino, provitamino A, B ir D grupės vitaminų, daug kalio, fosforo, geležies, kalcio, magnio druskų. Sojų daiguose yra daug vitamino C.

Sojos - didžiausias baltymų šaltinis. Sojų pupelėse ir miltuose yra per 40% aukštos kokybės baltymų. Išspaudus aliejų, sojos lieka be riebalų, todėl taip vadinamuose sojų baltymų koncentratuose ir izoliatuose baltymų kiekis padidėja net iki 90 proc. Iš šių baltymų yra gaminama sojų mėsa, varškė ir kiti produktai. Tačiau sojų  baltymai yra artimesni gyvūninės kilmės baltymams, nei kitų ankštinių kultūrų. Sojų baltymuose yra daug reikalingų ir nepakeičiamų aminorūgščių, būtinų augančiam, bręstančiam ar senstančiam organizmui. Be to, sojose baltymų 1,5 ar 2 kartus daugiau nei mėsoje, todėl dažnai jos vadinamos "augaline mėsa". Taip pat įrodyta, kad sojų baltymus žmogaus organizmas pasisavina taip pat lengvai kaip ir žuvyje, mėsoje ar kiaušiniuose esančius gyvūninius baltymus.

Pagrindinis sojų baltymų privalumas, palyginti su gyvūniniais riebalais, - juose nėra cholesterolio, kurio turi augaliniai riebalai. Todėl vartojant sojų baltymus sumažėja tikimybė susirgti kraujagyslių ir širdies ligomis.

Žinoma, kad sveikiausia vartoti iš neapdorotų sojų pagamintus produktus. Pusėje puodelio kepintų sojų pupelių yra net 39 g sojų baltymų. Tame pat kiekyje virtų pupelių lieka 16 g baltymų. Labai gerai sojų pienu užpilti dribsnius - stiklinėje yra 16 gramų sojų baltymų.

Mažina ligų riziką

Kadangi sojos yra priskiriama prie maisto, kuriame yra mažai kalorijų, jas rekomenduojama vartoti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu ir turintiems polinkį į antsvorį. Sojos stiprina kaulus ir stabdo osteoporozės išsivystymą. Sojose yra ypatingoji folio rūgštis, kuri užkerta kelią mažakraujystei ir yra būtina augimo bei vystymosi procesams ir ypač nėščioms moterims.

Kaip minėjome, sojose gausu gerai organizmo pasisavinamų mineralinių medžiagų: kalio, kuris reguliuoja kraujospūdį, kalcio, stiprinančio kaulus ir dantis, magnio, būtino nervų, širdies ir raumenų veiklai bei geležies, kurios reikia kraujo gamybai. Sojose esantys augaliniai estrogenai apsaugo nuo krūties vėžio. Tarkime, Japonijoje ir Kinijoje, kur beveik visuose patiekalauose yra sojų, krūties ir prostatos vėžiu sergama itin retai. Priežastis ta, kad augaliniai sojų estrogenai saugo nuo hormonų pokyčių, kurie sąlygoja vėžio susirgimus.

Sojų pupelės mažina cholesterolio kiekį, todėl mažėja ir aterosklerozės (insultų ir infarktų) rizika. Tyrimai rodo, kad sojų skaidulose, avižose ir miežiuose esantys baltymai bei migdolai mažina cholesterolio koncentraciją taip pat kaip statinai - plačiausiai vartojami cholesterolio kiekį mažinantys preparatai. Norintiems sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje rekomenduojama rinktis produktus, kurių porcijoje yra 10 g sojų baltymų, ir per dieną suvartoti po tris ar daugiau porcijų. Tyrimai rodo, kad sumažinus cholesterolio kiekį kraujyje 1%, rizika sirgti širdies ligomis sumažėja net 2-3%. O per dieną suvalgius 25 g sojų baltymų - per pusryčius tereikia išgerti puodelį sojų pieno bei suvalgyti batonėlį su sojų baltymais - cholesterolio kiekis kraujyje sumažėja net 9%.

Sojos yra pagalbininkas moterims ir klimakteriniu laikotarpiu, nes jų sudėtyje yra moterų lytinių hormonų pakaitalų, kurie normalizuoja hormonų balansą ir palengvina menopauzės problemas. Moterims, kurios dažniau valgo sojų produktus, nereikia vartoti sintetinių hormonų.

Tiesa, reikia pabrėžti, kad sojos ne gydo, o tausoja sveikatą. Specialistų teigimu, tai yra profilaktinė, o ne gydomoji priemonė nuo mūsų jau išvardytų ligų.

Sojų produktai mūsų parduotuvėse

Sojų miltai Bona Vita

Gaminami iš aukščiausios rūšies sojų pupelų. Jie būna suliesinti (50% baltymų ir 1-2% riebalų), pusiau riebūs (40% baltymų ir 10% riebalų). Sumaišius su kitų rūšių miltais iš jų kepami konditerijos gaminiai ir duona. Pastebėta, kad į tešlą įmaišius sojų miltų, verdant ar kepant į maistą patenka mažiau riebalų. Sojų miltai gerai absorbuoja vandenį tešloje, ją suminkština, gaminiai ilgiau išsilaiko švieži. Jei baltoje duonoje yra apie 9% baltymų, pridėjus sojos, baltymų kiekį galima padidinti iki 13-14%.

Sojų kepsniai, paplotėliai, kubeliai, faršas, lakštiniai Bona Vita

Iš jų gaminami įvairiausi patiekalai mažai skiriasi nuo mėsiškų patiekalų.

Sojų dribsniai Esca Bona

Tai lietuviškas gaminys, kurį galima vartoti, kaip greito paruošimo produktą (su jogurtu ar pienu), o taip pat iš jo pasigaminti skanius kepsnelius (Sojų dribsnių mišinys kepsniams Saviems)

Sojų pienas Bona Vita

Maistingas, nekaloringas ir lengvai virškinamas produktas, kuriame nėra cholesterolio. Sojų pieną gali gerti ir tie, kurie negali vartoti karvės pieno. Šiame piene yra baltymų, riebalų, A, D ir E grupės vitaminų, kalcio, magnio ir kitų mikroelementų. Sojų pieną patartina gerti vyresnio amžiaus žmonėms, norintiems išvengti sklerozės, vaikams, nes jis gerina smegenų veiklą.

Sojų grietinėlė

Maistingas ir ekologiškas produktas, naudojamas kavai ir arbatai balinti, padažams ir sriuboms gaminti. Sojų grietinėlėje yra sojų aliejaus, kukurūzų sirupo ir kitų vertingų medžiagų.

.